Osteoporoza

Dieta przy osteoporozie

Zdrowe odżywianie ma ogromny wpływ na zdrowie i może zapobiegać rozwojowi wielu chorób, zwłaszcza cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca, nadciśnienie czy osteoporoza.

Co to jest osteoporoza

To choroba układu kostnego spowodowana niewłaściwym metabolizmem tkanki kostnej. U osób zdrowych, proces obumierania komórek kostnych i powstawania nowych, znajdują się w równowadze. U osób chorych, pod wpływem różnych czynników, proces niszczenia jest szybszy, niż proces odbudowy. W efekcie następuje trwały ubytek tkanki kostnej. Kości stają się słabe i łatwo ulegają złamaniu.

Na osteoporozę choruje już ok. 20-30% polaków po 50. roku życia. Większość stanowią kobiety, które przeszły już menopauzę. To efekt zachodzących zmian hormonalnych, które wpływają na nieprawidłowe wchłanianie wapnia.

Osteoporoza atakuje także osoby młode i mężczyzn. W dużej mierze jest efekt nieprawidłowej diety i siedzącego trybu życia. Kości do prawidłowego rozwoju potrzebują dwóch składników, wapnia i witaminy D, która jest niezbędna do jego wchłaniania. Najwięcej wapnia znajduje się w przetworach mlecznych i zielonych warzywach, natomiast witamina D produkowana jest przez organizm pod wpływem promieni słonecznych, dlatego ważne jest przebywanie na świeżym powietrzu. W niektórych rejonach Polski (np. Kraków) ze względu na ukształtowanie terenu i zanieczyszczenia, ilość dni słonecznych jest niewystarczająca, dlatego lekarze zalecają suplementację witaminy D. Warto jednak pamiętać, że największe właściwości i najlepiej przyswajane są mikroelementy pochodzenia naturalnego.

Dieta podczas osteoporozy

Prawidłowe odżywianie ma niezwykle ważne znaczenie w profilaktyce i leczeniu osteoporozy. Dużą wagę przywiązujemy do zbilansowanej diety dla małych dzieci, ale już nie zwracamy uwagi jak odżywiają się nastolatki i my sami. Przede wszystkim za mało spożywamy przetworów nabiałowych, które są głównym źródłem wapnia. Tymczasem wystarczy 3 szklanki mleka lub 20 dkg sera białego dziennie, by zaspokoić zapotrzebowanie dobowe na wapń. Oczywiście mleko można zastąpić jogurtem, serem żółtym, serkami smakowymi. Ilość wapnia w przetworach jest niezależna od zawartości tłuszczu, a więc osoby dbające o wagę mogą spożywać produkty odtłuszczone.

Dieta przy osteoporozie

Dieta przy osteoporozie powinna zawierać także ryby morskie, które zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe i witaminę D. Oba składniki poprawiają wchłanianie wapnia i zapobiegają demineralizacji kości. W codziennym jadłospisie należy uwzględnić warzywa i owoce będące źródłem mikroelementów (magnez, potas, fosfor) oraz witaminy C, A, K.

Dieta na osteoporozę nie powinna zawierać takich produktów jak szpinak, szczaw, botwinka, rabarbar, gdyż zawierają one duże ilości szczawianów obniżających wchłanianie wapnia. Podobnie niekorzystnie na gospodarkę wapniową wpływają kawa, alkohol, duże ilości pieczywa razowego.

Bardzo istotne w diecie przy osteoporozie jest ograniczenie sodu, który wypłukuje wapń do moczu. Przede wszystkim należy ograniczyć spożywanie soli i zastąpić ją solą morską. Z diety powinny być wyeliminowane ryby wędzone, marynaty i produkty wysokoprzetworzone.

2 Comments

  1. Dieta przy osteoporozie powinna być przede wszystkim bogata w warzywa i owoce. To są absolutne podstawy, ale starsi ludzie mają swoje nawyki żywieniowe i naprawdę ciężko ich przekonać, że nie muszą jeść tłusto i ciężko jak kiedyś.

  2. To jest trochę błędnie postawiona teza. Bo przede wszystkim diety powinno przestrzegać się przed osteoporozą, a nie dopiero wtedy gdy osteoporoza się pojawi, bo zagęszczanie składu kości, to nie jest leczenie przeziębienia tylko poważna sprawa. Oczywiście można to odpuścić, ale nie ma się co spodziewać, że będzie lepiej.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *